Már nem a magam elismertetéséért dolgozom

Interjú Szabó Imrével

A DERECSKEI HÍREK 2015. márciusi számában megjelent interjú az alábbiakban olvasható:

Régóta szeretném megkérni egy beszélgetésre, mert érdekelt a sikereik mögött álló felkészültség és szemléletmód. Mégis úgy alakult, eddig nem adódott igazi alkalom arra, hogy Szabó Imrének feltehessem azokat a kérdéseket, melyek egyébként régóta foglalkoztatnak. Most végre együtt álltak a csillagok: a legnagyobb helyiadó-fizetőt, a huszonötödik évfordulóját ünnepelő cég alapítóját - a szintén jubiláló DH olvasói nevében - kérdeztük a cég múltjáról, jelenéről és jövőjéről.
Rászánja az időt, szívesen válaszol személyes érzéseit, gondolatait firtató kérdéseimre is. Lassanként kibontakozik egy sikerorientált, elszánt, biztos jövőképpel rendelkező vezető képe, aki stratégiákban gondolkodik, s általában eléri, amit akar. Az évek tapasztalataiból mégis azt a következtetést vonja le: az elismeréseken, személyes boldogulásán túl a legfontosabb szűkebb és tágabb környezetének jóléte, munkatársai, partnerei személyes elégedettsége. Azt gondolja, életműve ezzel kerek. Pár éve megkezdte a cég irányításának átadását. Mára az operatív feladatokat gyermekei, Viktor, Veronika és párjaik látják el, ő a stratégiai tervezésben és az új projektek létrehozásában vesz részt. Büszke rájuk, mert a most elérhető legkorszerűbb tudással rendelkeznek, értik és tisztelik a munkát, bizonyították, hogy felelősen és sikeresen irányítják a céget.

- Hogyan indult ez a huszonöt év?
- Derecskén születtem, tízéves koromig itt éltem, aztán Sárándra költöztünk. Az egyetem után jöttünk vissza feleségemmel, mert mindig is kötődtem a városhoz. Agrárgépészmérnökként dolgoztam téeszekben, de nyolc év után úgy döntöttem, saját elképzelés alapján, hatékonyan és nyereségesen akarok dolgozni. Annyit éreztem, hogy az út lefelé megy, ha a szövetkezetben maradok. Tanultuk, de magam is láttam, mi lesz a sorsuk. Megvolt az önbizalmam, a családi támogatás, az érdekeltség, a motiváció és a tudásom ahhoz, hogy belevágjunk. A rendszerváltás idején a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetemen az elsők között voltam, akik az új, „kapitalista” gazdaságtörvényből vizsgáztak. Így újdonság volt az általam megalapított kft mint szervezeti forma is.

1990-ben indultunk. Vettünk négy ócska kombájnt összesen kilenc kerékkel, s összeraktunk belőle kettőt. Jobb munkát végeztünk velük, mint a téesz. Később jó üzlet volt a mezőgazdasági gépek kereskedelme is, melynek köszönhetjük a pallagi kapcsolatot, ahol belekóstolhattunk az almatermesztésbe. 1996-ban már nekünk is volt almaültetvényünk. Ausztriában aztán megláttam az ottani almásokat, akkor döntöttem el, ha hazajövök, én is úgy akarom csinálni. Nemrég újra elmentem abba az almásba, és körbejártam. El fogom vinni a munkatársaimat is, lássák ők is a mintát.

- Mi volt a következő lépcső?
- Nagy előrelépés volt a sertéstelepet átvétele, bár 2004-ben mi is eljutottunk odáig, hogy felszámoljuk. Egy barátom rábeszélt, menjünk ki Hollandiába, és megmutatja, hogyan kell sertést tenyészteni. Hétfőn érkeztünk, alig akartam kiszállni az autóból, mert addigra már szinte döntöttem a felszámolásról. Csütörtökre tudtam, hogy ezzel a genetikával, technológiával és tudással fogom folytatni, itthon.

- A gyümölcstermelés és a sertéstenyésztés ma már két olyan pillér, olyan minőséget képvisel, mely Európa TOP 10-es listáján szerepel.
- A takarmány szükséglet nyolcvanöt százalékát Derecskén termeljük meg. Működésünket Derecske, Sáránd és Konyár területére (ahol egyébként a földjeink is vannak) alapozzuk. Ezen kívül nagyon komoly és tisztességes az együttműködés a helyi gazdákkal. Az ő általuk termelt gabona nagy részét mi szárítjuk, tároljuk és segítünk az értékesítésben is.

- Nyitottak a termékfeldolgozás irányába is. Almalével, céklalével, szeszesitalokkal jelentek meg a piacon.

- Két évvel ezelőtt indítottuk, és nem várt sikert lett. Az volt az alapgondolat, hogy a jó ízvilágú almából jó termék lesz. A legjobb technológiai sort vásároltuk. Hamarosan több új termékkel jelenünk meg: köztük a nagy C vitamin tartalmú homoktövises almalével, júniustól kaphatók lesznek meggyleveink is. Különösebben nem erőltetjük az alkoholos italok előállítását, de almából és meggyből pálinkát is készítünk, sőt, meggypálinkánk több helyen is versenygyőztes lett.

- Nemcsak a termékeket, hanem előállításuk módját is közel hozzák az emberekhez. Szezonban gyermekzsivajtól is hangos a Derecskei Gyümölcsös.
- Először egy óvoda szeretett volna kilátogatni hozzánk, majd néhány év múlva azon vettük észre magukat, hogy már több ezer gyermek megfordult a kertekben. Családoknak a Gyümölcsös Kalandokat, a kisgyermekeknek a Mesél a kert programot, a nagyobbaknak kertpedagógiai programokat szervezünk. Fontos, hogy mikor a termékeinket kóstolják, azt is tudatosítsuk, milyen gondos, környezetbarát technológiával állítjuk elő, annak ellenére, hogy intenzív termelést folytatunk. Erre a sikerre érdemes tovább építkezni. Most egy látogatóközpont kialakításának projektjén dolgozunk: olyan európai színvonalú módszertani és képzési központ létrehozásán, melyben partner több egyetem is. Cél, hogy nemzetközi tudástranszfer bázis legyen.

- Melyek a legfontosabb megoldandó problémáik?
- A következő három-öt évben meg tudnánk duplázni a teljesítményünket, de nincs elég takarmánytermő terület és a trágya elhelyezése is okozhat problémát. Kapunk kritikát a szagterhelés miatt, mindent megteszünk, hogy ne okozzunk felesleges kellemetlenséget. A sertéstenyésztéssel sajnos együtt jár a szag is. Megkezdtük a régi almásültetvények felszámolását, jobb ízû és nagyobb hozamú, korszerű fajtákat fogunk telepíteni. Három-négy éven belül az összes ültetvényünket jéghálóval látjuk el, így szükségtelen lesz a sokak által (méltatlanul) kritizált jégvédő ágyú használata.

- A sikerhez meg kellett találniuk a feladatokkal és terveikkel azonosulni tudó munkatársakat is.
- Arra semmiképpen nem gondoltam, hogy kétszázhuszad magammal fogom ünnepelni a huszonöt éves jubileumot. Százhúsz állandó alkalmazottunk van, kik azonosulnak céljainkkal, büszkék a munkájukra, termékeinkre. Számomra most már az egyik legfontosabb a személyes boldogulásuk, jólétük. Zömmel derecskeiek és környékbeliek, de az elmúlt években több, nálunk dolgozó értelmiségi fiatal is letelepedett a városban. A menedzsmentben is jól alakul a munkamegosztás. A fiam viszi a hagyományos agrártermő modellt, lányom felel a hozzáadott értékért, a feldolgozásért, marketingért, magam projekteket generálok és a stratégiai tervezésben veszek részt.

- A jó vezetőnek mindig van álma és hitvallása. Változott az évek során?
- Optimizmus, tudás, széles látókör, tervezés és elszántság. Régebben többször is kimondtam: ha jössz, ha nem, én megyek. Inkább egy technokrata voltam, az eredmény és a profit volt a fő cél. Az utóbbi években máshová került a hangsúly. Nem érzem jól magam akkor, ha nekem jó, a környezetemnek pedig nem. Nagy hatással vannak rám az új szakkönyvek, melyek a profitközpontú gazdálkodás helyett sokkal inkább a társadalmi felelősségvállalás hasznáról írnak. Nekem a minőség és a hitelesség számít: emberben, termékben, piacban, tudományban. És az ezekért vállalt felelősség. Szeretem nyugodtan aláírni a nevem. A cég a munkatársaim, környezetem számára is legyen kiteljesedés, az emberek érezzék jól magukat körülöttem. Fontos a tisztesség, a fehér gazdaság, a tudat, hogy az adóba befizetett pénzünk jó célokat, például Derecske fejlesztését szolgálják. Jó lenne, ha terjedne ez a gondolkodásmód, s egyre többen a köz céljait is saját céljaiknak tekintenék. Rég nem a magam elismertetéséért dolgozom. Még mindig „jól látok a pályán”, az ötleteimhez pedig megkapom a család és a menedzsment maximális támogatását.

- Sikerorientált, maximalista típus. Győzték már le?
- Egy párszor. De az így szerzett tapasztalatból a következő versenyre készültem.

- A cég ismert, de mögötte Szabó Imre, az ember, kevésbé „látható”.
- Valószínű több oka is van. Tízévesen kerültem el innen és felnőttként jöttünk haza. Éppen annak a lehetősége maradt ki, hogy beágyazódjam, kevesen ismernek. Visszaköltözésünk után véletlenszerű ismerkedéseink voltak: inkább a gyerekeken keresztül, de jellemzően a hivatalos vagy szakmai, munkatársi kapcsolataink alakultak ki. Egyébként sem vagyok társaságkezdeményező, inkább zárkózott. Ugyanakkor kiterjedt, nagyszerű baráti körünk van, de tényleg zártnak tűnik.

- Nemrég a tiszteletes úrékkal beszélgettünk arról, ahhoz, hogy bármit hosszú távon felelősségteljesen és igényesen lássunk el, „tudni kell ki- és bemosakodni” a munkába. Hogyan kapcsolódik ki?
- A pihenést az unokák, a vadászat és az utazás jelentik számomra. Tudatosan vigyáztam, legyen alkalmam levezetni a stresszt, feszültséget. Mindig kiveszem a szabadságom.

- Hogyan látja magukat húsz év múlva?
- A cég sikeresen növekszik tovább, és talán lesz egy két projektem, mellyel foglalkozhatom. A felelős mezőgazdasági termékek előállítása, a fenntartható módon történő funkcionális élelmiszer előállítás stabil vonal lesz, ami a jövőt jelenti.

NÉVJEGY

Szabó Imre 1990-ben, az országban 242.- ként alapította meg a mai Bold Agro Kft. elődjét, a Kasz-Coop Kft-t. A cég ma már 98%-ban családja tulajdonában van, s ebben az esztendőben ünnepli fennállásának huszonötödik évfordulóját. A város legnagyobb magáncége, 120 főt foglalkoztat folyamatosan. Az alkalmi munkavállalókkal együtt az alkalmazottak száma azonban eléri a 240 főt, kik főleg helyi és környékbeli lakosok. Jelenleg 1200-1300 hektár bérleményük van, összességében az engedélyezett 1800 hektár alatti földterületen gazdálkodnak Derecske, Sáránd és Konyár területén. A cég évek óta a Hajdú-bihari Napló Top 100-as listáján a legnagyobb árbevételt és adóteljesítményt elérő vállalkozások között szerepel.

Fő tevékenységük a sertéshús-előállítás és a gyümölcstermesztés. Almából évente 5000- 5500 tonna, meggyből 1000-1500 tonna, sertésből 65000 darab, azaz munkanaponként kétszáz élő sertés az éves átlaguk.

A cégvezetés elkötelezett a legújabb technológiai eljárások meghonosításában, azonban sikerük titkát a humánerőforrás képzésében és megbecsülésében is látják. Hazánkban az élen, Európában sertéshús termelés és gyümölcstermelés terén a TOP 10-ben vannak, ezért a Bold Agrot komoly hazai és nemzetközi elismertség övezi. Övék az Agrárgazdasági Minőség Díj, Kiváló Magyar Élelmiszer Védjegy, Kiváló Magyar Sertéshús Védjegy, különböző terméknagydíjak, környezettudatos munkájuk elismeréseként büszkék Greenovációs Díjukra.

A cég a jövőben legalább 50%-os növekedéssel számol, s mivel kapacitása jóval meghaladja a helyi piacot, tovább növeli jelenlétét Debrecen, Hajdúszoboszló és Nagyvárad környezetében, valamint a nagykereskedelmi láncoknál és külföldön is.

Két éve termékfeldolgozással is foglalkoznak. Siker az általuk előállított natúr gyümölcslevek kedveltsége, s az erre épülő kertpedagógiai programok látogatottsága. A virágzó almáskertben családoknak szervezett „Gyümölcsös Kalandok”, az óvodás, kisiskolásoknak a „Kert pedagógiai” programok célja a gyümölcsfogyasztás népszerűsítésén túl az előállítás folyamatának, környezetbarát és egészségvédő technológiájának megismertetése is. Mivel a jelenlegi infrastruktúra már nem tudja kielégíteni az egyre növekvő igényeket, ezért jövőbeni terveik között egy nemzetközi színvonalú látogatóközpont kialakítása szerepel, mely a Rózsakert Csárda melletti telephelyen épül meg. Nyitott módszertani, innovációs és szakképzési központként funkcionál majd.

Szintén a gyümölcstermesztésből adódott a FELELŐS KERTMÛVELÉS névjegy levédése, a technológia és az így megtermett funkcionális termékek önálló brandként, jó gyakorlatként való értékesítése Európában és Magyarországon egyaránt. Így önálló innovációval jelennek meg a nemzetközi piacon. A védjeggyel ellátott, általuk kialakított technológiai folyamatok garantálják nemcsak az egészségmegőrzésre, hanem az egészség védelmére is alkalmas termékek előállítását.

www.derecske.hu

20150320b54a34d1b7a9f339440245c4c8adc5641.jpg

Környezetvédelem

almaskert-halo.jpg

Végezzünk bármilyen tevékenységet, folyamatosan szem előtt tartjuk környezetünk igényeit, változásait. Munkánkat hatékonyan, felelősen végezzük. Garantálni igyekszünk a fenntartható termelési gyakorlatot, biztosítani a környezeti javak megőrzését. Elősegítjük a zöld fejlődést, amivel példát szeretnénk állítani más társaságok elé is.

Bővebben a környezettudatosságról >

Közösségi szerep

almavalogatas.jpg

A Bold Agro, mint Derecske egyik legnagyobb foglalkoztatója, átérzi a helyi közösségben betöltött szerepét. Munkavállalóinak állandó munkahelyet és jó munkakörnyezetet biztosít, valamint idénymunkával enyhít a település munkanélküliségi gondjain, lehetőség szerint helyi munkavállalók alkalmazásával.

Bővebben a közösségi szerepvállalásról >

Derecske Alma

derecskealma

A Derecske alma egy olyan márkát képvisel, mely ízvilágával és minőségével kimagaslik a többi közül. Egy környezet- és egészségtudatos almáról van szó, mellyel az a célunk, hogy valódi minőséget teremtsünk ezen a piacon.

Tudjon meg még többet a Derecske almáról >